Járások kialakítása a közigazgatási reform keretében 2013-tól

Nyomtatóbarát változat
 
A Magyar Közlöny 2012. augusztus 13-i számában megjelent a 2013. január 1-jétől működésbe lépő járási hivatalok székhelyeit és illetékességi területeit tartalmazó lista. A fővárosban mind a 23 kerületben, vidéken pedig 175 helyen lesz járási hivatal, amelyek államigazgatási feladatokat vesznek át a jegyzőktől. Az illetékességi területekről 2012. július 25-én döntött a kormány. Az új elképzelések szerint a járási hivatalok elsősorban okmányirodai feladatokat, gyermekvédelmi- és gyámügyeket, valamint egyes szociális, környezet- és természetvédelmi igazgatási ügyek intézését veszik majd át a településektől. Ezen belül szakigazgatási szervként fog működni a járási gyámhivatal, a járási állategészségügyi és élelmiszer-ellenőrző hivatal, a járási földhivatal és a járási munkaügyi kirendeltség egyaránt.

A járási rendszer a területi közigazgatás átalakításának, a „Jó Állam” kialakításának egyik fontos állomása. A modern kori járások kialakítása a hatékonyabb, költséghatékonyabb, költségtakarékosabb és ügyfélközpontú területi közigazgatás megteremtését szolgálja.

A hazánkban több száz éves múltra visszatekintő járások a megye jogalanyisággal nem bíró hivatalai voltak, melyek 1983-ban szűntek meg. Az európai gyakorlatban hazánkhoz hasonlóan a járás a települési szintnél nagyobb, és a klasszikus értelemben vett regionális szintnél kisebb, települési önkormányzatok és községek felett álló egységet képez (amely jelenleg a LAU-1-es szintnek felel meg). A járás fogalma Európa-szerte igen eltérő értelmezéseket takar, így azok csoportosítása és összehasonlítása – eltérő népességük és funkciójuk révén is – rendkívül bonyolult. Vannak olyan európai országok (pl. Románia, Horvátország, Olaszország, Lettország), ahol a járási szint teljesen hiányzik, ellenben a települési és regionális szint jelentősége igen jelentős. Számos országban a legalsó közigazgatási szint átlagmérete közepes méretű járásnak felel meg (pl. Macedónia, Montenegró, Szerbia, Hollandia, Görögország stb.), köztük némelyek államigazgatási funkciókkal felruházva (pl. Franciaország) és van ahol a helyi önkormányzati szint felett elhelyezkedő járások választott önkormányzattal rendelkeznek (pl. Lengyelország, Portugália, Egyesült Királyság). Összességében elmondható, hogy a járási mérettartományba tartozó szintek száma az elmúlt évtizedekben gyarapodott Európában.

A magyarországi közigazgatási rendszer hatékonyabb működéséhez szükségesnek mutatkozott a járások bevezetése, melynek létrehozásáról, előkészítési feladatairól tavaly szeptemberben döntött a kormány. A járási rendszer szakmai megalapozása érdekében kutatóintézeti szakmai tanulmány készült, amely sokrétűen tárta fel a járások történelmi előzményeit, a földrajzi-közlekedési viszonyokat, kulturális-társadalmi kapcsolatokat és az európai gyakorlatot. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium ennek alapján dolgozta ki az államigazgatási feladat- és hatáskörök szétválasztására irányuló szakmai javaslatait, melyet széles körű egyeztetés előzött meg. Az eredeti tervek szerint csak 168 járás, a fővárosban pedig 7 körzeti hivatal lett volna.  Végül azonban a hivatalok számának emeléséről döntött a Kormány, hogy az állampolgárok a lakóhelyükhöz minél közelebb tudják intézni azokat az ügyeket, amelyekért eddig a megyeszékhelyekre kellett utazniuk.

A Kormány 218/2012. (VIII. 13.) Korm. rendelete az alábbi járási székhelyekről határozott megyei bontásban:

Baranya megye (10): Bóly, Komló, Mohács, Pécs, Pécsvárad, Sásd, Sellye, Siklós, Szentlőrinc, Szigetvár
Bács-Kiskun megye (11): Baja, Bácsalmás, Jánoshalma, Kalocsa, Kecskemét, Kiskőrös, Kiskunfélegyháza, Kiskunhalas, Kiskunmajsa, Kunszentmiklós, Tiszakécske
Békés megye (9): Békés, Békéscsaba, Gyomaendrőd, Gyula, Mezőkovácsháza, Orosháza, Sarkad, Szarvas, Szeghalom
Borsod-Abaúj-Zemplén (16): Cigánd, Edelény, Encs, Gönc, Kazincbarcika, Mezőcsát, Mezőkövesd, Miskolc, Ózd, Putnok, Sárospatak, Sátoraljaújhely, Szerencs, Szikszó, Tiszaújváros, Tokaj
Csongrád megye (7): Csongrád, Hódmezővásárhely, Kistelek, Makó, Mórahalom, Szeged, Szentes
Fejér megye (9): Bicske, Dunaújváros, Enying, Gárdony, Martonvásár, Mór, Polgárdi, Sárbogárd, Székesfehérvár
Győr-Moson-Sopron (7): Csorna, Győr, Kapuvár, Mosonmagyaróvár, Pannonhalma, Sopron, Tét
Hajdú-Bihar megye (10): Balmazújváros, Berettyóújfalu, Debrecen, Derecske, Hajdúböszörmény, Hajdúhadház, Hajdúnánás, Hajdúszoboszló, Nyíradony, Püspökladány
Heves megye (7): Bélapátfalva, Eger, Füzesabony, Gyöngyös, Hatvan, Heves, Pétervására
Jász-Nagykun-Szolnok megye (9):
Jászapáti, Jászberény, Karcag, Kunhegyes, Kunszentmárton, Mezőtúr, Szolnok, Tiszafüred, Törökszentmiklós
Komárom-Esztergom megye (6): Esztergom, Kisbér, Komárom, Oroszlány, Tata, Tatabánya
Nógrád megye (6): Balassagyarmat, Bátonyterenye, Pásztó, Rétság, Salgótarján, Szécsény
Pest megye (18): Aszód, Budakeszi, Cegléd, Dabas, Dunakeszi, Érd, Gödöllő, Gyál, Monor, Nagykáta, Nagykőrös, Pilisvörösvár, Ráckeve, Szentendre, Szigetszentmiklós, Szob, Vác, Vecsés
Somogy megye (8): Barcs, Csurgó, Fonyód, Kaposvár, Marcali, Nagyatád, Siófok, Tab
Szabolcs-Szatmár-Bereg megye (13): Baktalórántháza, Csenger, Fehérgyarmat, Ibrány, Kemecse, Kisvárda, Mátészalka, Nagykálló, Nyírbátor, Nyíregyháza, Tiszavasvári, Vásárosnamény, Záhony
Tolna megye (6): Bonyhád, Dombóvár, Paks, Szekszárd, Tamási, Tolna
Vas megye (7): Celldömölk, Körmend, Kőszeg, Sárvár, Szentgotthárd, Szombathely, Vasvár
Veszprém megye (10): Ajka, Balatonalmádi, Balatonfüred, Devecser, Pápa, Sümeg, Tapolca, Várpalota, Veszprém, Zirc
Zala megye (6): Keszthely, Lenti, Letenye, Nagykanizsa, Zalaegerszeg, Zalaszentgrót,
Budapest járásai (23)
 

A járásszintű egységek számának időbeli változása 1970 és 2012 között Magyarország megyéiben (Budapest nélkül)
(Miklóssy E. 2012. p. 122. nyomán)

 
A mostani rendelet értelmében a jövőben is lehetőség lesz arra, hogy a járási hivatal illetékességét megváltoztassák, és új járási hivatalt alakítsanak ki. A jogszabály kimondja: ha a települési képviselő-testület határozatban kezdeményezi a településnek másik járási hivatal illetékességi területéhez történő átcsatolását, illetve új járás kialakítását, a fővárosi és megyei kormányhivatal megvizsgálja az átcsatolás, illetve új járás kialakításának indokoltságát. Az ilyen kezdeményezés különösen indokoltnak minősül akkor, ha ezzel az államigazgatási feladatok hatékonyabb ellátása biztosítható, vagy ha a közlekedési feltételek jelentősen megváltoznak.

A Kormány 2013. január 1-jétől tervezi az új járási központok felállítását, valamint a kormányablakokon belül az egyablakos ügyintézés megvalósulását. Minden településen, amely járási székhely lesz és minden településen, ahol most okmányiroda működik, lesz kormányablak. Ahol eddig okmányiroda működött a régi okmányirodákat lehetőség szerint felfejlesztik kormányablakokká. Országosan mintegy 300 kormányablak nyitja meg majd kapuit. A járás tehát nem önkormányzati szervezet, hanem államigazgatási egység lesz, ami a kormányhivatal alá fog tartozni. A tulajdonképpen integrált ügyfélszolgálatoknak is tekinthető, első kormányablakok 2011 januárjában nyíltak meg, melyek a jövőben kialakítandó egyablakos ügyintézés csírái, és ahol a tervek szerint 2013 végére minden, az állammal kapcsolatos ügyet egy helyen lehet majd intézni.

 

Összeállította:
Endrődi Judit
VÁTI Nonprofit Kft
Területi Információszolgáltatási és Tervezési Igazgatóság
Dokumentációs Központ
Brodorits Zoltán
VÁTI Nonprofit Kft
Területi Információszolgáltatási és Tervezési Igazgatóság
Területfejlesztési és Urbanisztikai Osztály

forrás:
MTI
www.kormany.hu

Szabó Pál: Járások Európában – európai körkép a járási szintről és mozaikok a területi közigazgatási változásokból. In. In. Csite A.–Oláh M. (szerk): „Kormányozni lehet ugyan távolról, de igazgatni csak közelről lehet jól…” – Tanulmány a területi igazgatás magyar történelmi hagyományairól, az átalakításra vonatkozó jelenkori kutatások eredményeinek áttekintése, valamint az európai tapasztalatok bemutatása
Miklóssy Endre: A járás és viszontagságai. In. területi Statisztika 15. (52.) évf. 2. sz. 2012. március. pp.102-124.
1299/2011. (IX. 1.) Korm. határozat a járások kialakításáról

218/2012. (VIII. 13.) Korm. rendelet a járási (fővárosi kerületi) hivatalokról