EURUFU – Az európai vidék jövője

A 2011 májusában indult útjára az European Rural Futures („Az európai vidék jövője – Új lehetőségek a vidéki városok és önkormányzatok közszolgáltatásainak fenntartható biztosítására” - „European Rural Futures – New opportunities to secure the provision of public services in rural cities and municipalities”) névre keresztelt, 2,1 millió euró összköltségvetésű nemzetközi projekt, mely közép-európai összefogással kíván újszerű, innovatív megoldási javaslatokat adni a vidékies térségek problémáira. A projekt a Central Europe Program (http://www.central2013.eu/) 3. felhívási körében nyert támogatást, melynek pénzügyi forrását az Európai Regionális Fejlesztési Alap biztosítja. A Program keretében elsősorban olyan projektek kerülnek támogatásra, melyek fő célja a közép-európai térség versenyképességének és elérhetőségének innovatív módon történő javítása, a környezeti fenntarthatóság maximális figyelembevétele mellett.
Az EURUFU projekt ötlete 2008-ban fogant meg a német illetőségű Thüringiai Építésügyért, Területfejlesztésért és Infrastruktúrafejlesztésért felelős Minisztérium és a szintén német, erfurti Alkalmazott Tudományok Egyetemének munkatársainak fejében. A projekt apropóját a demográfiai változások támasztotta kihívások adták, melyekkel Thüringia tartománya Németország újraegyesítése óta szembesül. Thüringia vidéki területein komoly problémákat szül a népesség folyamatos csökkenése és elöregedése, melynek következtében a fellépő munkaerő-piaci nehézségek és az adóbevételek csökkenése jelentős terheket ró az érintett önkormányzatokra a közszolgáltatások és az infrastrukturális feltételek megfelelő biztosítását illetően. E tények alapján fogalmazódott meg a kérdés, hogy vajon milyen intézkedések támogatnák leghatékonyabban a vidékies térségek gazdasági versenyképességének és társadalmi vonzerejének megőrzését ill. erősítését. A projekttervezet kialakítása során felismerték, hogy a fent említett problémákkal más közép-európai régiók is küzdenek, így 2010-ben a projekttervezet véglegesítésékor már összesen 11 partner ült egy asztalhoz, 7 országot képviselve.
|
Projektpartner neve
|
Ország
|
LP
|
Thüringiai Építésügyért, Területfejlesztésért és Infrastruktúrafejlesztésért felelős Minisztérium
|
Németország
|
PP2
|
Alkalmazott Tudományok Egyeteme Erfurt
|
Németország
|
PP3
|
Ústí Region
|
Csehország
|
PP4
|
Salzburgi Területi Tervezési és Lakásügyi Intézet
|
Ausztria
|
PP5
|
VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Nonprofit Kft.
|
Magyarország
|
PP6
|
Közép-Dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség
|
Magyarország
|
PP7
|
Helyi Fejlesztési Ügynökség, Langhe Monferrato Roero
|
Olaszország
|
PP8
|
Fejlesztési Ügynökség Sora d. o. o.
|
Szlovénia
|
PP9
|
Biotechnológiai Centrum, Naklo
|
Szlovénia
|
PP10
|
EU Regionális Menedzsment, Nyugat Felső-Stájerország
|
Ausztria
|
PP11
|
Brzeg Dolny önkormányzata
|
Lengyelország
|
A projekt átfogó célja egy olyan eszközkészlet összeállítása a vidékies térségek számára, melynek segítségével meghatározhatók azok az innovatív megoldások, melynek révén a közszolgáltatások biztosítása hosszútávon fenntartható módon megoldottá válik, valamint a térségi versenyképesség és vonzerő fokozódik a zsugorodó lakosságszámmal jellemezhető, hátrányos helyzetű régiókban. A projekt első lépésben kísérletet tesz egy működőképes benchmarking rendszer felállítására a közszolgáltatások 4 kulcsterületét illetően (Szociális ellátás és egészségügy; Oktatás-képzés; Helyi gazdaságfejlesztés és munkalehetőségek; Mobilitás). A projekt érettebb fázisában a programban résztvevő térségek mintaprojektek formájában más partnerrégiókban jól működő gyakorlatokat adaptálnak saját régiójukra a négy fő tématerület vonatkozásában. Az előzetes várakozások szerint e mintaprojektek termékeny táptalajául szolgálnak majd a helyi vállalkozási kedv erősödésének és az innovációnak, elősegítve új és minőségében jobb munkalehetőségek kialakulását. A mintaprojektek eredményei, tapasztalati a projekt három éves időtartamának végére egy Közös Akcióterv formájában fognak testet ölteni.
A projekt öt munkacsomagra (ún. „work package”-ekre) épül. A WP3-as work packagefelelős partnere a VÁTI, amely gyakorlatilag a projekt megalapozó fázisának tekinthető, kezdve a vidékies térségek definiálásától, tipizálásától, a benchmarkig rendszer felállításán keresztül egy közös stratégia (vízió) előkészítéséig. A munkacsomag első és talán legizgalmasabb ugyanakkor legproblémásabb lépcsője annak meghatározása, hogy Közép-Európában mit is tekinthetünk vidéknek, vidékies térségnek. A régió országai sok tekintetben közös tulajdonságokkal, közös múlttal rendelkeznek, de ugyanakkor számos jellemzőjük vonatkozásában rendkívül diverzifikáltak is. Egy egységes, közép-európára szabott definíció megalkotása során számos nehézséggel kell szembenézni. Az országok közigazgatási beosztása a NUTS rendszer ellenére sem egységes. Amíg például Németországban a NUTS3 szintű régiók kicsiny méretükből fakadóan megfelelőnek bizonyulnak a vidékies térségek lehatárolására, addig Lengyelországban, vagy Magyarországon a LAU1-es (kistérségi) szint tűnik a legmegfelelőbb választásnak. Vita tárgyát képezi továbbá, hogy milyen mutatók, kritériumok alapján tekintsünk egy térséget vidékiesnek. A legelterjedtebb módszertanok a népesség szám és a népsűrűség kombinálásával operálnak. A szofisztikáltabb megoldások már figyelembe veszik az agrárszektor szerepét, az elérhetőségi viszonyokat, a felszínborítást, esetleg a gazdasági, szociális helyzetet is. További problémát vet föl, hogy az adatokat az egyes partnerek nemzeti statisztikai hivatalaitól kell beszerezni, melyek kompatibilitása nem feltétlenül megfelelő.
A munkafolyamat elején az összes létező és elérhető vidékies térség lehatárolási módszertan összegyűjtésre, feldolgozásra kerül. Ennek előzetes eredményeit tükrözi a mellékelt térkép. (NUTS 3 régiók kategorizálása OECD módszertan alapján)
Az OECD módszertan alapján a NUTS 3 szintű területegységek kategorizálása 2 fő lépcsőben történt:
1. A 150 fő/km2 értéknél gyérebben lakott települések vidékies megjelölést kaptak.
2. Kiszámításra került az egyes NUTS 3 régiókban a vidékies/városias településeken élők aránya. Ez alapján „Kimondottan vidékies” térségnek az számított, ahol a népesség több mint fele vidékies településeken élt. A „Kimondottan városias” térségek esetében pedig a vidéki lakosság aránya 15% alatt maradt.
Jól látható, hogy ez a lehatárolás korántsem megfelelő Közép-Európát vizsgálva. Míg például Csehországban tulajdonképpen nem különíthetők el kimondottan vidékies vagy városias térségek, addig Lengyelország nagy része vidékies kategóriába került, Olaszország pedig zömében urbánus karaktert mutatott.
A cél egy olyan lehatárolási és tipizálási módszertan kialakítása, mely Közép-Európa összes államában megállja a helyét. Az előttünk álló feladat tehát nem egyszerű, de az eredményekre nem kell hosszú éveket várni. A következő év (2012) márciusában esedékes – plenáris szekcióval egybekötött – informális műhelymunka keretében már a véglegesnek szánt definíciót és tipizálásokat fogja prezentálni a VÁTI Budapesten.
Összeállította:
Mészáros Bence
tervező-elemző
VÁTI Nonprofit Kft.
Területi Tervezési és Értékelési Igazgatóság
Stratégiai Tervezési és Vidékfejlesztési Iroda