Helyi gazdaságfejlesztés - helyi, közösségi modellek a gazdaság élénkítésére

Nyomtatóbarát változat
A hazai területfejlesztés gyakorlatának középpontjában az elmúlt másfél-két évtizedben leginkább a külső erőforrások, azaz fejlesztési források, befektetők, beruházások bevonása állt. Az ország továbbra is fennálló, sőt növekvő területi különbségeit látva azonban ez a stratégia irányváltásra szorul. A belső erőforrásokat eddig is sokat hangoztatták, a gyakorlatban azonban sokszor a fejlesztési döntések sem az adott közösségben születtek, és a megvalósításban sem vett részt a helyi lakosság. A helyi erőforrások gyakran kihasználatlanok maradtak, miközben magas a munkanélküliség, és minden településen, térségben van olyan potenciál, amelyre a megélhetést alapozni lehet.

A hazai területfejlesztés gyakorlatának középpontjában az elmúlt másfél-két évtizedben leginkább a külső erőforrások, azaz fejlesztési források, befektetők, beruházások bevonása állt. Az ország továbbra is fennálló, sőt növekvő területi különbségeit látva azonban ez a stratégia irányváltásra szorul. A belső erőforrásokat eddig is sokat hangoztatták, a gyakorlatban azonban sokszor a fejlesztési döntések sem az adott közösségben születtek, és a megvalósításban sem vett részt a helyi lakosság. A helyi erőforrások gyakran kihasználatlanok maradtak, miközben magas a munkanélküliség, és minden településen, térségben van olyan potenciál, amelyre a megélhetést alapozni lehet. A helyi gazdaságfejlesztés olyan - a jelenlegi gazdasági rendszerben alternatívnak tűnő, pedig alapvetően hagyományos - gazdaságélénkítő szemlélet és eszköz, amely a helyi kereslet és kínálat összekapcsolására épül. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy lokálpatrióta módon a helyi lakosság alapvetően a helyi termelők, vállalkozók által előállított termékeket vásárolja, a helyi termelők így elsősorban a település, illetve térség piacán értékesítenek. Ez a gazdasági szereplők kapcsolataira is igaz. A helyi gazdaság így a külső feltételektől legalább részben függetlenül tud működni, ami helyi és országos szinten is csökkenti a gazdasági, munkaerőpiaci kiszolgáltatottságot és a térség kisvállalkozói számára első lépés lehet a termékfejlesztés, majd a tágabb piacokon való megjelenés felé.

 
A Területfejlesztési füzetek megjelenés előtt álló 2. kötetének címe: Helyi gazdaságfejlesztés. Ötletadó megoldások, jó gyakorlatok. Kivonat a kiadványból.
 
Tovább a teljes cikkhez
 
Forrás:
Czene Zsolt
VÁTI Nonprofit Kft.