A személygépkocsi állomány 1992 és 2008 közötti-, ill. a Magyarországon első alkalommal forgalomba helyezett személygépkocsi állomány 2001 és 2008 közötti alakulásának területi tendenciái

Nyomtatóbarát változat
Az elmúlt évtizedekben a személygépkocsi állomány alakulásáról rendelkezésre álló statisztikai adatok világszerte mind a nemzetközi összehasonlításnak, mind pedig az országok belső területi egyenlőtlenségei feltárásának egyik legfontosabb, - főként a lakosság anyagi, vagyoni viszonyait jellemző - indikátorai voltak. A KSH 1992 óta évente településsorosan is közreadja a személygépkocsik számáról gyűjtött adatokat, melyek ennek megfelelően beépültek és hozzáférhetőek a TeIR-ben. 1992 és 2008 között az ország személygépkocsi állománya 48,6 százalékkal, az egy lakosra jutó állomány pedig 54 százalékkal gyarapodott. Az állomány növekedése általában viszonylag jellemző egybeesést mutat az időszak gazdasági ciklusaival, illetve a kormányzati életszínvonalpolitikai törekvésekkel. Különösen 1999 és 2003 között, valamint 1993 és 1995 között volt számottevő a gyarapodás, - a legvisszafogottabb pedig 1995 és 1999 között. Az ellátottság szintje 2007-ben még viszonylag jelentősen - harmadával - elmaradt az EU átlagától, de még jellemzően felülmúlta Szlovákia, Bulgária és különösen Románia ellátottságát.
 
Az ország különböző térség- és településkategóriáinak gyarapodási trendje alapvetően az országosnak megfelelően alakult, - azzal az eltéréssel, hogy általában az alacsonyabb fejlettségi és ellátottsági színtől induló térségek és települések dinamikája az átlagot meghaladó mértékű volt, s ennek nyomán 1992 és 2008 között a területi egyenlőtlenségek számottevően mérséklődtek. Például az 1990-ben legelmaradottabb települések relatív dinamikája mintegy negyven százalékkal felülmúlta-, a legfejlettebbeké pedig 17 százalékkal elmaradt az országostól. Ennek nyomán jelzett két szélső kategória közötti 1992. évi közel két és félszeres különbség, alig több mint másfélszeresre szűkült.
 
A személygépkocsik száma azonban ma már lényegesen kevésbé reprezentálja a lakosság anyagi, vagyoni viszonyait, mint másfél évtizeddel korábban, ugyanis egyáltalán nem tükrözi a gépkocsik ár, érték, kor stb. szerinti jellemzőit. Szerencsére a KSH 2001 óta közreadja a Magyarországon első alkalommal forgalomba-helyezett személygépkocsik számáról rendelkezésre álló információkat is. Ennek ismeretében megállapítható, hogy az elmaradottabb területek felzárkózása elsősorban a használt gépkocsik tömeges vásárlása nyomán alakult ki, miközben az új gépkocsik beszerzésében lényegében újratermelődtek az 1992. évi egyenlőtlenségi viszonyok. (A legfejlettebb térségekben és településekben a 2008 évi állomány közel 63 százaléka 2001 után került forgalomba, míg a legelmaradottabb térségekben csupán 38,5 százalék. A legfejletlenebb térségekben a száz lakosra jutó 2001 előtt forgalomba helyezett gépkocsik gyakorisága már felülmúlja a legfejlettebb térségeket és településeket jellemző szintet, miközben a 2001 utáni forgalomba helyezett autók gyakorisága a legfejlettebb térségekben több mint kétszerese volt az elmaradottakénak.)
 

Készítette: dr. Vécsei Pál
Adatok forrása:
TeIR
KSH T-STAR és Népszámlálás adatbázisok
 
CsatolmányDátumMéret
[file] szemelygepkocsi_allomany_alakulasa_1992_-_2008.ppt20/04/11 1:24 pm9.55 MB