Megújuló budapesti elővárosi vasutak

Nyomtatóbarát változat
"Folynak a fővárosi elővárosi vasútvonalak és a hozzájuk kapcsolódó pályaudvarok, megállóhelyek korszerűsítésének előkészületei. A Budapest-Kelenföld és Százhalombatta közötti szakaszon a tervezett beruházások előkészítési költségei több mint 980 millió forintot tesznek ki, aminek 85 százalékát az Európai Unió Kohéziós Alapjából, 15 százalékát költségvetési forrásból finanszírozzák."

"A vasúti infrastruktúra fejlesztésének kiemelt stratégiai célja a városi és elővárosi közösségi közlekedés szolgáltatásainak javítása, szerepük növelése Budapest és agglomerációjának kapcsolatában. Különösen fontos ez annak ismeretében, hogy középtávon az utazási igények akár 30 százalékos növekedése is prognosztizálható ebben a viszonylatban, ami a közösségi közlekedés hatékony fejlesztése nélkül kezelhetetlen. Szükséges ezért egyrészt a meglévő vonalak és létesítmények korszerűsítése, új vonalak létesítése, másrészt az utazási lánc egyes elemeinek összehangolása.
 
Az elővárosi vasúthálózat fejlesztését szolgáló projektek előkészítése már zajlik. A munkálatok egyebek mellett a 40-es számú Kelenföld-Százhalombatta vasútvonalszakasz korszerűsítésére is kiterjednek. A beruházás során a tervek szerint 25 kilométer hosszban átépül a kétvágányú pálya és a villamos felsővezeték-rendszer, továbbá új elektronikus biztosítóberendezés létesül. A műtárgyak egy részét átépítik, a többit felújítják. Az állomásokon új gyalogos-aluljárókon lehet majd megközelíteni a peronokat. Az állomási épületeket korszerűsítik, illetve Budafok-Háros állomáson új felvételi épület épül.
 
"A fejlesztés célja a korszerű elővárosi vasúti közlekedés fejlesztése mellett a közúti közlekedés fenntarthatóságának biztosítása is" - hívja fel a figyelmet Loppert Dániel, a beruházó Nemzeti Infrastruktúra-fejlesztő (NIF) Zrt. kommunikációs vezetője. A kialakított P+R parkolók a szakember szerint jó rácsatlakozást, tervezhetőbb utazást, gyorsabb és kiszámíthatóbb közlekedést biztosítanak. Mérséklődik a bevezető utak forgalma, csökken a környezeti kár, és gyengül a belvárosokra nehezedő forgalmi terhelés, javulnak a munkahelyekhez való hozzáférés esélyei is.
 
A tervek szerint korszerűsítik a jelenleg leromlott állapotú vasúti pályákat és felsővezetékeket, a biztosító- és távközlési berendezéseket, az áramellátó rendszereket, megszüntetik a nagy forgalom miatti zavarérzékenységet, bővítik a forgalmi és megállóhelyi kapacitásokat. A beavatkozások nyomán jelentősen csökkenhet a menetidő.
 
Korszerűsítik az állomások, megállóhelyek személyszállítási infrastruktúráját, megteremtve az esélyegyenlőség feltételeit. A tervezett beruházások keretében várhatóan megújítják a peronokat, a térvilágítást, korszerűsítik az utasok tájékoztatását, valamint P+R parkolókat, kerékpártárolókat építenek ki.
 
A megvalósíthatósági tanulmány és az engedélyezési tervdokumentáció elkészült. Az építési és egyéb hatósági engedélyek beszerzése folyamatban van, a kiviteli tervek készítésének előkészületei folynak. Az előkészítés várhatóan 2012 végére zárul le.
 
A beruházás előkészítésére a Közlekedés Operatív Program (KÖZOP) keretén belül több mint bruttó 980 millió forint áll rendelkezésre, aminek 15 százaléka költségvetési forrás, 85 százalékát pedig az európai Kohéziós Alapból finanszírozzák."
 
 
forrás:
NIF Zrt.