Megújul a Budapest-Esztergom vasútvonal

Nyomtatóbarát változat
Jóváhagyta az Európai Bizottság a Budapest-Esztergom vasútvonal rekonstrukciójának első ütemét; a fejlesztés összege több mint 56 milliárd forint, a beruházás 2014. augusztus végére készülhet el – közölte a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ). Az uniós szabályozásoknak megfelelően az 50 millió euró feletti nagyprojekteket az Európai Bizottságnak jóvá kell hagynia, ez ennél a projektnél október 4-én történt. A kivitelezés már június 16-án megkezdődött, mivel a nagyprojekteket hazai forrásból a Bizottság jóváhagyása előtt is meg lehet kezdeni.

A projekt a Kohéziós Alap társfinanszírozásával valósul meg; az 56 milliárd forint 85 százaléka, 47,6 milliárd forint uniós, a fennmaradó 8,4 milliárd forint hazai forrás. A Budapest, Solymár, Pilisvörösvár, Piliscsaba, Pilisjászfalu, Piliscsév, Leányvár, Dorog és Esztergom településeket érintő vasútvonal teljesen megújul. A beruházás részeként négy új megállóhely készül el, kettőt pedig áthelyeznek. A közúti közlekedés és a vasútvonalak találkozásánál lévő kereszteződések közül többet átépítenek. Óbudán, Solymáron és Pilisvörösváron például felüljárós csomópontok épülnek, így a közúti és vasúti forgalom is gyorsabban, balesetmentesen haladhat. Az állomásokon és a vonalakon korszerű biztosítóberendezések és központi forgalomirányítás segíti majd a közlekedést. A jobb elővárosi közlekedés elősegítése érdekében számos helyen P+R parkolók és kerékpártárolók épülnek, amelyekhez a megfelelő buszcsatlakozásokat is kialakítják. Az elfogadott első ütem tartalmazza az Északi Vasúti Duna-híd és Piliscsaba vonalszakasz 22 kilométer hosszban történő teljes átépítését, valamint a Piliscsaba-Esztergom vonalszakasz 21 kilométeres rehabilitációját. Budapest és Pilisvörösvár között épül egy második vágány is, összesen csaknem 15 kilométer hosszúságban. A felújítás révén a vonatok 80-100 kilométer/órás sebességgel tudnak majd közlekedni a vonal bizonyos szakaszain. A vasúti szakasz villamosítására a projekt második ütemében kerül sor.

 

forrás:
MTI