Időre és rendben átadták a Duna projekt elsőként befejezett projektelemét

Nyomtatóbarát változat
2012. december 31-ével hátráltató esemény nélkül, rendben lezárult a próbaüzemi időszak a Duna projekt DÉDU-1-es projekteleménél. A 11 projektelem közül – az eredetileg tervezett határidők betartásával - elsőként Dél-Dunántúlon fejeződtek be a projekt keretében zajló, uniós forrásból megvalósuló munkálatok. A megvalósult fejlesztések elsődleges célja az árvízi biztonság növelése, az érintett településeken élő lakosok életének megóvása volt.

A környező településeken élő emberek biztonsága növekszik, a vízügyi szakemberek feladatait ugyanakkor sok szempontból megkönnyítik a Duna projekt eredményeként Mohács és Kölked térségében megvalósult fejlesztések. „A koronaburkolat kiépítése javítja a védekezés feltételeit, időjárási körülményektől független közlekedési lehetőséget teremt a gátkoronán, annak fenntartása egyszerűsödik” – nyilatkozta Pecze János, a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság műszaki igazgató-helyettese.

A töltést – amely a fejlesztések megvalósulása előtt nem volt alkalmas arra, hogy az árvízi védekezés során nagyobb járművek hajtsanak rá - burkolattal látták el, valamint rézsű- és tereprendezési munkák is megvalósultak. A 3,5 töltéskilométer hosszúságban megerősített töltésszakasz a fejlesztéseknek köszönhetően már nagyobb terhelést is elbír, így árvíz esetén jelentősen megkönnyíti a védekezési munkálatokat, azáltal, hogy lehetővé teszi az árvízi védekezés szempontjából kulcsfontosságú pontok gyors megközelítését. „Ez jelentős előrelépés a földúttal szemben, ugyanis katonai kétéltű szállítójárművek helyett normál országúti tehergépjárművekkel bonyolítható a védekezési anyagok beszállítása az esetlegesen szükségessé váló védekezési beavatkozások során – tette hozzá Pecze János.

Kolbe Árpád főmérnök, a Swietelsky Magyarország Kft. DÉDU-1 projektelem kivitelezéséért felelős vezetője elmondta: a burkolattal ellátott töltések a munkálatok lezárulásával a Dél-dunántúli Vízügyi Igazgatóság kezelésébe kerültek vissza. A megerősített, és egy esetleges árvízhelyzet során a korábbinál jóval stabilabb védelmet garantáló töltés karbantartása a továbbiakban a vízügyi igazgatóság munkatársainak feladata lesz. A szakember hozzátette: a munkálatokra 24 hónapos garanciát vállaltak. Ez azt jelenti, hogy a Vállalkozó által elvégzett munkálatokkal összefüggésbe hozható meghibásodás, probléma (pl. töltésburkolat kátyúsodása, repedése, kopása) esetén a garanciális időszakban a kivitelező cég köteles a hibákat kijavítani. További jó hír, hogy a Duna projekt DÉDU-1-es projektelemének kivitelezése során alkalmazott, korábban tartósan munkanélküli kollégákkal a kivitelező cég határozott idejű szerződést kötött. A három gépkezelőt és az egy fő kőművest 2013. november 30-ig tovább foglalkoztatja a Swietelsky Magyarország Kft. A megvalósult fejlesztések kapcsán örömét fejezte ki Mohács polgármestere is. A település vezetője elmondta: „a lakosok nagyon örülnek a Duna projekt Mohács közelében megvalósult létesítményeinek. A felújított töltésszakaszon egyre többen sétálnak, kerékpároznak. A korábbi kátyús, rázós útszakasz mostanra népszerű kerékpáros útvonal lett.” – nyilatkozta a projekt munkálataival kapcsolatban Szekó József, Mohács polgármestere, rámutatva arra, hogy a felújított töltésszakasz szabadidős tevékenység eltöltésére is alkalmas. Ugyanakkor a vízügyi szakemberek hangsúlyozták: járművek csak és kizárólag a területileg illetékes vízügy igazgatóság engedélyével hajthatnak a töltésre.


forrás:
http://www.dunaprojekt.hu/aktualis.php