Évente egyszer nyújtható be a település státusát vagy területét érintő kérelem

Nyomtatóbarát változat
A kormányhivatalhoz évente egyszer, január 31-ig nyújtható be a községalakítási, településegyesítési, várossá nyilvánítási, megyék közti átcsatolási, illetve települések közti területrész-átadási kérelem – egyebek mellett ezt tartalmazza az a kormányrendelet, amely a legutóbbi Magyar Közlönyben jelent meg.

A rendelet felsorolja azokat a mellékleteket, amelyeket csatolni kell a kérelemhez. Például ha az alapítani kívánt új község földrajzi nevet tartalmaz, ki kell kérni a Földrajzinév-bizottság véleményét is. Önálló község alakításáról vagy egyesült településnél az egyesülés megszüntetéséről helyi népszavazást kell tartani. Az infrastruktúra-ellátottságot a KSH megyei igazgatósága tanúsítja. Ha az egyik település területet akar átadni a szomszédos önkormányzatnak, akkor erről előbb a két képviselő-testület dönt. Ezt követően 60 napon belül kell kiírni a helyi népszavazást.

Települések megyék közötti átcsoportosítása előtt meg kell indokolni annak előnyeit. Ezeket a következő területeken kell vizsgálni: közigazgatási és igazságügyi szolgáltatások, az alapellátást meghaladó közszolgáltatások, a munkaerő-piaci helyzet, illetve a fogadó megye területfejlesztési célkitűzéseihez miként tud kapcsolódni a település. A várossá nyilvánítás kezdeményezését héttagú bizottság vizsgálja. A tagokat az önkormányzatok törvényességi felügyeletéért felelős miniszter javaslatára a miniszterelnök nevezi ki.

 

forrás:
MTI