Az Európai Számvevőszék 2010/5. számú különjelentése: A LEADER megközelítés a vidékfejlesztés gyakorlatában

Nyomtatóbarát változat
Összefoglaló

"I.
A Leader olyan módszer az uniós vidékfejlesztési politika céljainak megvalósítására, amely a hagyományos, fentről lefelé irányuló megközelítés helyett alulról felfelé építkezik. A Leader-megközelítés a finanszírozás hagyományos módszereihez képest magasabb költségekkel és nagyobb kockázatokkal jár, a végrehajtás ugyanis eggyel több szinten történik, az uniós költségvetés irányítását pedig sok helyi partnerség (HACS, helyi akciócsoport) veszi át.
 
II.
A Leader-módszer többletköltségét és hozzáadott kockázat a i t az alulról felfelé építkező, partneri  szemlélettől várható többletérték indokolja , amely például abban nyilvánul meg, hogy pontosabbá válik a helyi igények és megoldások felmérése, a helyi érdekeltek elkötelezettsége nő, és bővülnek az innovációs lehetőségek.
 
III.
A Számvevőszék megvizsgálta, hogy a Leader-megközelítést értéknövelő, ugyanakkor a hatékony é s eredményes pénzgazdálkodás kockázatait minimalizáló módon hajtották-e végre. Az ellenőrök értékelték, hogy az akciócsoportok milyen teljesítményt nyújtottak a 2000-2006-os Leader+ programok végrehajtása során, amelyek végső kiadásaira 2009-ben került sor. Megvizsgálták továbbá a csoportok 4. tengelyes stratégiáját, amely a 2007-2013-as időszak tekintetében meghatározza, hogyan tervezik a csoportok átültetni a gyakorlatba a Leader megközelítést.
 
IV.
Az akciócsoportok a Leader-megközelítés gyakorlatba ültetése során csak korlátozottan érvényesítették a Leader-program sajátosságainak értéknövelő potenciálját, bár az ellenőrök találtak követendő példákat is. Az alulról felfelé építkező megközelítés kevéssé érvényesült azoknál az akciócsoportoknál, amelyek a legtöbb támogatást saját tagszervezeteiknek adták; a partnerségtől várható többletérték nem valósult meg ott, ahol a döntéshozatalt a helyi hatóságok uralták; kevés akciócsoport tudta kimutatni, hogy stratégiáját vagy projektjeit az innováció vagy az ágazatok közötti együttműködés fémjelezte. Az akciócsoportok nem fektettek hangsúlyt a helyi stratégia céljainak megvalósítására.
 
V.
A Számvevőszék hiányosságokat tár t fel az akciócsoportok pénzgazdálkodásának hatékonyságát és eredményességét illetően is, elsősorban azt, hogy az akciócsoportok hatékonyságra való tekintet nélkül adtak támogatásokat projekteknek. Az eljárások nem mindig voltak át láthatóak, és nem igazolták kellő mértékben az akciócsoport döntéshozatalának tárgyilagos és érdekmentes voltát. Ezek a hiányosságok egybecsengenek a Számvevőszék 2000. évi éves jelentésében megfogalmazottakkal.
 
VI.
A Bizottság és a tagállamok nem voltak eléggé szigorúak, így az akciócsoportok mellett ők is felelősek azért, hogy a Leader-megközelítés lehetséges többletértéke csak részben valósult meg. Nem korlátozták ugyanis megfelelő intézkedésekkel a költségeket és kockázatokat. Tíz évvel a Leader előző számvevőszéki ellenőrzése után továbbra i s ugyanazok a hiányosságok állnak fenn.
 
VII.
A Bizottság egyelőre nem mutatta ki, hogy a kiadások eredményesek és hatékonyak- e, hogy a Leader-megközelítésnek köszönhetően létrejött- e többletérték, illetve hogy az ismert kockázatok mennyire jelentkeztek a gyakorlatban, és hogy a végrehajtás ténylegesen milyen költségekkel jár.
 
VIII.
Tekintettel a hiányosságok tartós fennállására, a Számvevőszék azt javasolja a Bizottságnak és a tagállamoknak, hogy tegyék egyértelművé és tartassák be a holtteherkockázatot mérséklő előírásokat, valamint biztosítsák, hogy a projektkiválasztási eljárások tárgyilagosak és megfelelően dokumentáltak legyenek, s hogy a gyakorlatban is érvényesüljön a partneri szemlélet. A költségvetési rendelet betartása aprólékos eljárásokat követel meg az összeférhetetlenség bármilyen kockázatának elkerülése érdekében. Ehhez szükséges érdekeltségi nyilatkozatok benyújtása, a projektértékelési és -kiválasztási eljárásoktól való távolmaradás, és az, hogy az esetleges összeférhetetlenségi eseteket jelentsék az irányító hatóságnak.
 
IX.
A 2007-2013-as időszak hátralévő részében a Bizottság gondoskodjon róla, hogy a tagállamok tegyék kötelezővé az akciócsoportok számára olyan, az érintett térséghez kötődő, mérhető célok kitűzését, amelyeket a Leader-program révén el lehet érni. A tagállamok a maguk részéről írják elő az akciócsoportoknak, hogy számoljanak be helyi stratégiai céljaik eléréséről, arról, hogyan teremtettek többletértéket a Leader-megközelítés révén, valamint a támogatási kiadások és a működési költségek hatékonyságáról.
 
X.
A monitoring irányuljon inkább a Leader megközelítésből származó többletérték, valamint a hatékonyság és eredményesség szempontjaira, és egészüljön ki a felügyeleti és kontroll rendszerekből származó adatokkal, hogy a Bizottság elegendő, megbízható és releváns adatokkal tudja bizonyítani, hogy a Leader programok többletértéket teremtettek, és hogy a keretükben folytatott pénzgazdálkodás hatékony és eredményes volt."
 
A különjelentés teljes szövege alább csatolva.
 
 
forrás:
Európai Számvevőszék
CsatolmányDátumMéret
[file] 61_1_h_2011_6094731.pdf14/05/11 10:05 am1.17 MB