Aláírták a motorvonat-szállítási szerződéseket

Nyomtatóbarát változat
A Stadler vasúti járműgyártó cég a MÁV-START Zrt.-nek 42, a GYSEV Zrt. részére 6 elővárosi motorvonatot szállít, az erről szóló finanszírozási és szállítási szerződéseket március 19-én írták alá Budapesten. A beszerzés összértéke mintegy 267 millió euró, amelyet teljes egészében európai uniós forrásokból finanszíroznak majd a 2007-2013. évi Közlekedési Operatív Program keretében.
 
Az aláíráson Hegmanné Nemes Sára, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) államtitkára hangsúlyozta: a korszerű motorvonatok beszerzése hozzájárul a magyar vasút fejlődéséhez, és támogatja a kormánynak azt a szándékát, hogy a vasútnak vezető szerepe legyen a közösségi közlekedésben. Kiemelte: a 2007-2013. évi uniós fejlesztési időszakban Magyarországnak 600 milliárd forint forrás áll rendelkezésére vasútfejlesztésre, ennek 80 százaléka, 467 milliárd forint már kivitelezés, illetve előkészítés alatt áll. Az államtitkár kijelentette: Magyarország teljes egészében lehívja a vasúti fejlesztésekre rendelkezésre álló forrásokat is. Hegmanné Nemes Sára szólt arról, hogy az Új Széchenyi Terv keretében 239 kilométer vasúti pályán végeznek nettó 300 milliárd forint fejlesztést a Közlekedési Operatív Programban.
 
Dávid Ilona, a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója hangsúlyozta, hogy a beszerzés a vasúttársaság modernizációs programjának része. A MÁV 2006-ban már vásárolt 60 Flirt motorvonatot, ezek közlekedtetésével javult a szolgáltatás minősége.
 
Ungvári Csaba, a MÁV-START vezérigazgatója elmondta, hogy a MÁV-START kötelékében forgalomba álló új járművek a jelenlegi tervek szerint a Budapest–Székesfehérvár, Budapest–Pusztaszabolcs, Budapest–Esztergom, Budapest–Szob, Budapest–Veresegyház–Vác és Budapest–Cegléd–Szolnok vonalakon közlekednek majd.
 
Kövesdi Szilárd, a GYSEV Zrt. vezérigazgatója emlékeztetett arra, hogy cégük a mostani beszerzésen túl nemrégiben 4 Flirt vonatot vásárolt, amelyből az első decembertől már utasokat szállít.
 
Dunai Zoltán, a Stadler Rail csoport országigazgatója kiemelte: a Flirt járműcsalád 112 darabos flottaállománnyal lesz jelen 2015-től a magyar vasúton. Elmondta: a MÁV-START-nak a 42, és a GYSEV-nek a 6 Flirt vonatot határidőre leszállítják. Az első szerelvények 2014 áprilisában érkeznek, és 2015. szeptember 30-áig leszállítják az utolsókat is. Az országigazgató elmondta, a Stadler csoport jelenleg Magyarországon 400 alkalmazottat foglakoztat három telephelyén. Jelentős fejlesztéseket hajtanak végre a szolnoki gyárukban, a beruházást április 18-án adják át, és megtiszteltetésnek érzik, hogy a magyar miniszterelnök avatja fel a létesítményt. A fejlesztések eredményeképpen 2015-re 750-800-an dolgoznak majd a Stadler magyarországi érdekeltségeinél. Az MTI-nek Dunai Zoltán elmondta: a mostani beszerzés azért drágább a MÁV-nak korábban szállított Flirt járműveknél, mert az újakba beépítik például az ETCS-2 vonatbefolyásoló rendszert.
 
A MÁV-START Zrt. és a GYSEV Zrt. közös ajánlatkérőként tavaly novemberben indított nyílt közbeszerzési eljárást korszerű alacsonypadlós villamos motorvonatok beszerzésére. A közbeszerzés eredményét az ajánlatkérők 2013. február 26-án hirdették ki, amelynek értelmében az összesen 48 elővárosi motorvonatot a Stadler Bussnang AG szállíthatja le.
 
A járművek egységára 5,558 millió euró, míg a beszerzés összértéke 266,784 millió euró.
 
A Stadler Rail Csoport három leányvállalatán keresztül 2005 óta van jelen Magyarországon. Az első leányvállalat alapítása óta a Stadler összesen 12,5 milliárd forintot fektetett be az országban, amelynek eredményeképpen Pusztaszabolcson létrejött Európa egyik legkorszerűbb és leghatékonyabb vasútijármű-karbantartó bázisa, továbbá Szolnokon egy, a legmodernebb technológiával felszerelt gyárat is alapított a cégcsoport alumínium vasúti kocsiszekrények gyártására.
 
 
forrás:
MTI, Nemzeti Fejlesztési Minisztérium
 
fotó:
Hajtó Bálint - hbweb.hu