A Budapest Szíve Program keretében megújul a Károly körút és a Március 15. tér

A Károly körúton és a Március 15. téren folyatódik a főváros életét jelentősen befolyásoló Budapest Szíve Program, amely egymással összefüggő projektekből álló, az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapja által támogatott beruházás. Ennek első látványos eredménye az V. kerület koordinálásával nemrég megújult Petőfi Sándor utca, "A Belváros Új Főutcája" már elkészült. Most két fővárosi projekt, a "Hídfőterek és Új Pesti Korzó" I. ütem"valamint a "Reprezentatív Kaputérség kiépítése I. ütem" kivitelezésével folytatódik a történelmi belváros megújulását és forgalomcsillapítását célzó Budapest Szíve Program. A munkálatok a Fővárosi Gázművek és a Fővárosi Vízművek közműkiváltásával kezdődnek.
A Budapest Szíve Program célja, a történelmi városközpont kereskedelmi, igazgatási és kulturális központi szerepének erősítse a gyalogosforgalom elsőbbségével és a kapcsolódó közterületek és városi terek magas építészeti minőségű fejlesztésével,a kerékpáros-közlekedés körülményeinek javításával, és ezzel egy időben az átmenő gépjárműforgalom jelentős csökkentésével. A Budapest Szíve projekt során ezért nem csak a közterületek burkolata, a közparkok növényzete, az utcabútorok, a világító testekés a közművek újulnak meg, hanem a közlekedési és a parkolási rend is módosul. Korlátozzák a történeti Belváros jelentős terhét jelentő átmenő gépjárműforgalmat is. A projektek megvalósulása után a belváros az itt lakóké, itt dolgozóké, az idelátogató turistáké - elsősorban a gyalogosoké és a kerékpárosoké lesz. Jelentősen csökken a belváros autóforgalma, az utcák és terek új életre kelnek kiülő teraszokkal, és a belvárosban hiányt jelentő fasorok, parkok, kertek, agórák létesülnek. A közterületi program mellett hangsúlyt kap a belvárosi kiskereskedelem és vendéglátás fellendítése (különböző programelemek segítik a tartósan üres kirakatok megszűnését), és a helyi diákok bevonásával szervezett környezettudatossági akciók. Mindezeknek köszönhetően javulni fog a belváros hangulata és a levegő tisztasága. A program célja, hogy a terület funkcionális gazdagsága és a turisták mértéktartó befogadása mellett az itt élők számára kellemes lakókörnyezetet teremtsen. Így válik élhetőbbé Budapest Szíve.
A Budapest Szíve Program részeként az V. kerület koordinálásával megvalósult "A Belváros Új Főutcája" projekthez szorosan kapcsolódik a Fővárosi Önkormányzat két projektje a "Hídfőterek és Új Pesti Korzó" valamint a "Reprezentatív Kaputérség".A projektek megvalósítására kiírt közbeszerzési pályázatot a Bau Holding 2000Zrt. és Reneszánsz Zrt. konzorciuma nyerte el. Mindkét cégnek erős referenciája és tapasztalata van belvárosi területek megújításában.
KMOP-5.2.2/A-2008-003
A projekt I. üteme több mint 2,2 milliárd forintból valósul meg, amelyből mintegy 1,6 milliárd forint az uniós támogatás. A beruházás során megújul a Március 15. tér valamint hosszabbá válik a Duna-partikorzó. A Március 15. téren újjászületik a park és a római romterület (Contra-aquincum) bemutatóhely. Megújul a Piarista tömb, amelynek földszintjén - a projekt által támogatott - új kereskedelmi és szolgáltató egységek nyílnak meg. A most parkolónak használt terület sok zöldterülettel a park részévé válik. A Fővárosi Önkormányzat és a Piarista Nonprofit Kft. között létrejövő konzorciumi szerződés alapján részesül támogatásban a kis- és középvállalkozások által igénybe vett kiskereskedelmi és vendéglátó egységek kialakítása, a budapesti Piarista Központ "A" épületében, amelyek a közeljövőben már meg is nyílnak.
A korzó folytatásaként a Petőfi téren kiszélesítik a gyalogosfelületet, valamint gyalogos átkelőhelyet alakítanak ki a Március 15. tér felé. Ismét lehet majd sétálni a Piarista közben a Kígyó utcával összekapcsolva. Újra zebrát létesítenek a Szabadsajtó út, a mostani aluljáró vonalában, így válik lehetővé a Váci utca északi és déli szakaszának felszíni, akadálymentes összekötése. Az átépítés az Apáczai Csere János utca vonalában a Belgrád rakparti csomópontig módosítja a közút vonalvezetését, valamint kiegészíti egy új kerékpárútszakasszal. A Belgrád rakparti csomópont némileg módosul, de a forgalmi rend jelentős és végleges átalakulását a Hídfőterek projekt tervezett II. üteme és a Főutca projekt II. üteme hozza magával. A két projekt II. üteme során alakul át a Március 15. tér déli részének forgalmi rendje. Az új forgalmi rend kialakításának is meghatározó szempontja a gyalogosforgalmi felületek jelentős növelése, tehát a forgalomcsillapítás, valamint a gyalogos és kerékpáros közlekedés körülményeinek javítása.
Az infrastrukturális, beruházás jellegű fejlesztéseket kiegészíti három úgynevezett "soft" elem: falfirka-mentesítés,identitáserősítés tematikus üzletutcákban és parkfenntartás társadalmi akciókeretében, ezekről a programokról további információk tudhatóak meg a http://www.budapestszive.hu oldalon.
Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése I. üteme várhatóan 2011 tavaszára készül el.
A kivitelezés során szakaszosan különböző forgalomkorlátozásokra és forgalmi rendi változásokra kell számítania Március 15. téren, a Pesti Barnabás utcában, az Apáczai Csere János utcában,az Erzsébet híd északi hídfőjénél, az Erzsébet híd alatti parkolóban, a Piarista közben és a Galamb utcában. Rövid időre le kell majd zárni Váci utca elejét is.
KMOP-5.2.2/A-2008-002
A Múzeumkörút elkészültét követően az Astoriától folytatódik a Károly körút újjáépítése. A Károly körút megújítását és a gyalogos közlekedés feltételeit megvalósító "Reprezentatív kaputérség kiépítése" projekt I. ütemének összköltsége meghaladja a 3,1milliárd forintot, melyből közel 2,7 milliárd forintot az Európai Unió biztosít az Európai Regionális Fejlesztési Alapból. Az Astoriánál a forgalmi rend átalakításával, valamint két új felszíni gyalogos átkelőhely kiépítésével megteremtődik a Károly körút forgalomcsillapításának feltétele. A Károly körút keresztmetszete a Dohány utca - Astoria között továbbra is 2x2 sáv marad. A Károly körúton a 4-es metróhoz kapcsolódó Múzeum körúti felszínrendezési munkákkal összehangoltan, egységes burkolattal alakul át a közterületek arculata. A Dohány utca és a Deák tér között a széles járdákat övező fasoron túl a két villamospálya széthúzásával 8 méter széles zöldsáv jön létre, nyírt fasorral, ezzel a Kiskörútnak az Andrássy úthoz hasonló, ligetes hangulatot adva. A jelenlegi mindkét irányban háromsávos úttest két-két áthaladó közlekedési sávosra szűkül.
A gazdasági funkciót erősítő tevékenységen belül, megújul a jelentős számú turistát kiszolgáló Sütő utcai Tourinform irodabelső megjelenése, korszerűsítik és energiatakarékossá teszik az iroda fűtés-hűtés rendszerét valamint az elektromos és világítórendszert, illetve megteremtik az akadálymentes használatfeltételeit. A fejlesztés eredményeként pénzváltóval bővül az irodaszolgáltatási palettája, amely 2 új munkahelyet is teremt.
A projekt része ezen kívül három soft elem is: falfirka-mentesítés, identitáserősítés tematikus üzletutcákban és parkfenntartás társadalmi akciókeretében.
A beruházás várhatóan 2011 tavaszára készül el.
A Reprezentatív Kaputérség I.üteme az Astoria és az Anker köz közötti területen zajlik majd, itt több ütemben átépül szinte valamennyi közmű, a villamospálya a végállomással együtt,valamint a teljes útpálya. A kivitelezési munkákat az enyhébb forgalomra valótekintettel az iskolai nyári szünet időszakra ütemezik:
További információk:
Pál Béla
email: info@budapestszive.hu
telefon: 361/999-8297
Kivitelezési kérdésekben a konzorciumot vezető Bau Holding részéről:
Sereg Zoltán
email: sereg.zoltan@reneszansz.hu
telefon: : 3620/3931379
Letölthető látványtervek:
forrás:
Budapest Szíve Program