2009. Belvárosi forgalomcsillapítás jogi, műszaki és gazdasági eszközeinek összevetése

Nyomtatóbarát változat
A tanulmány a KvVM Zöld Forrás Programjának támogatásával készült

"Ökológiai szempontból a nagyvárosban szinte miden a visszájára fordul és a természet szempontjából elfogadhatatlanná válik. Az utakat és az utcákat elöntik a gépjárművek, amelyeknek - az embert is beleértve - minden az útjában áll. A közlekedés és az áruszállítás rendkívül sok területet von el a nagyvárosoktól és kérlelhetetlenül csökkenti a biológiailag aktív felületeket. Jóllehet e szektor szüntelen "fejlesztését" a városvezetők és f[1]leg a közlekedési lobbyk éppen a városlakók érdekeivel indokolják, a gyors helyváltozatást célzó méregdrága fejlesztések eredménye lehangoló. A nagyvárosokban ugyanis egyre lehetetlenebb a gyors közlekedés, miközben a város és polgárai valósággal fuldokolnak az állandóan növekvő forgalomban. Magyarországon is már számos környezet- és egészségvédelmi társadalmi konfliktus jelzi: a városvezetők előbb- utóbb rákényszerülnek, hogy belvárosaikat mentesítsék a gépjárműforgalomtól. Az ennek eredményeként kialakuló új, emberbarát körzetek és gyalogoszónák egyúttal a városi él[1]világ mesterséges menedékeivé is válhatnak."
(Lányi Gábor: Településkörnyezet I. A természet a településben In:Magyarország településkörnyezete)
 
A közlekedés nem szakítható ki környezetéből, azzal együtt kell értelmezni. Nagyvárosi térben a közlekedés kulcstényező: a versenyképesség kulcstényezője. A versenyképességet viszont semmiképp nem szeretnénk csupán gazdasági fogalomként értelmezni, hiszen a városban elsősorban emberek élnek. A tanulmány létrejöttét éppen az indokolja, hogy Budapest és több nagyvárosunk küzd a közlekedés okozta problémákkal: dugók, légszennyezettség, zajterhelés, amelyek egy város élhetőségét jelentősen csökkentik. A problémák megoldására integrált szemléletű fejlesztésre van szükség. A tanulmányunknak nem célja egyetlen jó megoldás feltárása, hiszen ilyen valószín[1]leg nem is létezik. Számos nemzetközi példa megmutatta, hogy különböző módokon lehetséges a városi közlekedés több szempontot is fegyelembe vevő fejlesztése. Tanulmányunkkal inkább egyfajta szemléletváltáshoz szeretnénk hozzájárulni, olyan elvek felé való közelítéshez, mint a fenntartható fejlődés, mind mikro- mind makroszinten.
 
Szerkesztők:
Benczik Zsófia
Berki András
Szerzők:
Benczik Zsófia
Finta Zsanett
Tarr Károly
EMLA Alapítvány a Környezeti Oktatás Támogatására
A kiadvány megjelenését a KvVM Zöld Forrás programja támogatja
 
forrás:
Budapest Szíve