A Balti-térség fejlesztése nemzetközi együttműködés révén

Nyomtatóbarát változat
Wilfried Görmar: Der Beitrag transnationaler Kooperationsprojekte zur Entwicklung der Ostseeregion - In: Informationen zur Raumentwicklung 2009/8-9. sz. 629-640. p.

A nemzetközi együttműködés a területfejlesztés terén 1996 óta része az Európai Unió strukturális politikájának. Felismerték, hogy jobban meg lehet valósítani az integrált térbeli fejlesztéspolitikát, ha az európai strukturális politikába van ágyazva. A Balti térség már az együttműködés kezdete óta a földrajzi és politikai szempontok szerint meghatározott nemzetközi kooperációs területekhez tartozott.
 
A relatív szűk pénzügyi keret ellenére a nemzetközi együttműködési projekteknek számos hatása van, amelyek részben kifutási idejük utánra nyúlnak ki. Többek közt ezért is nehézkes a hatékonyság kiértékelése, az értékelések inkább egy általános és technikai jelleget kapnak.
 
A BBSR és a FORUM Kft. által készített kutatás szerint a nemzetközi projektek fontos területei a következők:
  • anyagi erőforrások mobilizálása,
  • újítás a szabványok, az eljárások, minősítés és minőségirányítás területén, továbbá
  • egy regionális, transznacionális szintű támogatási szervezet felépítése.

A BBSR (Bundesinstitut für Bau-, Stadt- und Raumforschung) speciális gazdasági effektusokat dolgozott ki. Ilyen például
  • a gazdasági és környezetpolitikai hatékonyság növelésének államokat átfogó támogatása,
  • a befektetések szempontjából előnyös eljárások előkészítése nemzetközi kontextusban,
  • a régiók közötti verseny és együttműködés támogatása,
  • a tudás és információk bővítése, valamint
  • a hosszabb távú gazdasági- és munkaerőpiaci hatások támogatása.
Természetesen a területfejlesztési célok a legfontosabbak.
 
A Balti térség programja nagyon komplex és általános gazdasági, szociális és környezetpolitikai célokat tartalmaz. A stratégiai cél a területi együttműködés támogatása a gazdasági, társadalmi és területi kohézió erősítésével, a meglévő különbségek visszaszorításával. Ennek részcéljai:
  • a Balti térség gazdasági növekedésének támogatása, világgazdasági pozíciójának erősítése
  • területi egyensúly támogatása, a szerkezetileg gyenge telephelyek támogatása és a szerkezetileg erősebb telephelyek kiépítése által
  • az erőforrások hatékony és ésszerű kihasználása (pl. a Balti-tenger)
  • Európa fenntartható részterületének megteremtése
     
Konkrét projekt példák:
 
Tudástársadalom fejlesztése
B-SME
A projekt keretein belül mind a tizenegy balti ország bevonásával egy " Hanse-Parlament" hálózatot alapítottak, ami  támogatja a kvalifikációt, oktatást, vállalkozások szintjén a határokon átnyúló együttműködést, termékfejlesztést és a kis- és középvállalkozások (kkv-k) marketingjét. A kkv-k nemzeti és nemzetközi együttműködésének platformjaként egy elektronikus vállalkozás-jegyzék szolgál. Ehhez egy kettős bachelor képzést alakítanak ki vállalkozóknak és vezető alkalmazottaknak, amit két oktatási helyen kombinálnak és üzleti felsőfokú képzettséget ad. A tervek közt szerepel nyolc főiskola együttműködése. A felsőoktatási intézmény a kis- és középvállalkozások kutatási és fejlesztési tevékenységét támogatná, és elősegítené az innovációk alkalmazását a kkv-k szintjén.
 
ScanBaltCampus
Tíz országból harmincegy projektpartner működik együtt az orvosi-gyógyszeripari szakterületekről (igazgatás, kutatás és gazdaság). Együtt dolgoznak, hogy a kutatást, a fejlesztést és azok eredményeinek felhasználását előbbre vigyék. A Life Science-Branche hálózatából is vannak képviselők. Kiemelten alkalmas arra, hogy előmozdítsa az orvostudomány reformját, hálózatba rendezze a posztgraduális képzéseket, valamint hogy biztosítsa a csoporttámogatást.
 
Impulzusok a gazdaságnak és a munkaerőpiacnak
EUROB - Europäische Route der Backsteingotik (a téglagótika európai útvonala)
A projektben dán, német, észt, lett, litván, lengyel és svéd városok, régiók vesznek részt. Az egységes értékesítés, minőségirányítás és tanúsítás jobb versenypozíciót biztosít számukra. Emellett előmozdítja a közös kulturális javak hozzáférhetőbbé tételét, amelyek eddig az országhatárok elválasztó hatása miatt erősen szeparáltan jelentek meg. A legfontosabb, hogy a világhálón (az interneten) közösen, közös marketinggel bemutatott kulturális értékek a régió további látnivalóit, értékeit is vonzóbbá teszik.
Ezért a kisebb települések is, ahol a téglagótika jelen van, profitálhatnak a turizmusból, nem csak a tengerparti városok. A turisztikai iparág erősödéséből kifolyólag a helyi és regionális gazdaság és munkaerőpiac a következő területeken is szinergikus hatást válthat ki: szolgáltatások, szálláshelyek, éttermek, restaurációs és értékmegőrző, állagmegóvó tevékenységek, beszállítói ipar, továbbá a téglagótika épületeinek bemutatása, vagy a helyi mezőgazdasági termékek értékesítése.
 
SuPortNet és MariTour
Az EUROB-hoz hasonlóan gazdasági- és munkaerőpiaci növekedés a célja ennek a két projektnek is. Hozzájárultak a Balti-tenger térségében a hajókikötők hálózatának kiegészítéséhez és a vízi turizmus gazdasági lehetőségeinek jobb kihasználásához a közös marketing által. A projekt sporthajó kikötők működőképes hálózatát hozhatja létre. A kikötők tervezésénél sokféle tervezési tapasztalat gyűlt össze a különböző hasznosítási szempontok összehangolásához. A MariTour egy könnyen hozzáférhető információs adatbázist kínál kikötőkről, tengeri úticélokhoz és helyi látványosságokhoz, továbbá egy nemzetközi információs rendszert csónaktulajdonosoknak és a hatóságoknak. Cél  az interneten lévő turisztikai információk hozzáférhetőségének és minőségének javítása, valamint a Balti térség közös vitorlássport-marketingjének erősítése. Egy állandó marketingszervezet (Baltic Sail Association) szolgál arra, hogy a projekt sikerét tartósan biztosítsa. A természetvédelemben és a növekvő turizmusban rejlő lehetőségek összehangolása révén ebben az érzékeny, de vonzó régióban felvázolható a környezetbarát vízi turizmus fejlesztésének koncepciója. A résztvevő partnervárosokban elérték, hogy a sporthajó kikötők tervezése már a város- és területi tervezés részét képezi. Lengyelországban és Mecklenburg-Vorpommern tartományban magánbefektetők és támogatási programok segítségével időközben már kiépítették a projektben javasolt székhelyeket.
A vízi turizmus fejlesztésének messzeható gazdasági és munkaerőpiaci hatásai vannak, többek közt a következő területeken: hajók építése és javítása, beszállítóipar, építőipar, szolgáltatóipar és városi turizmus. A kikötők számos turisztikai rendezvény helyszínéül is szolgálnak.
 
Területi egyensúly, Kelet-Nyugat különbség csökkentése
A Balti térség összes átfogó stratégiája és programja a nyugati és keleti államok és régiók közötti különbség csökkentését célozza a gazdasági növekedés és teljesítmény, a hatékonyság és az életszínvonal területén. Jellemzőek a közlekedési projektek.
 
South Baltic Arc
Összehangolja a fejlesztési koncepciókat, regionális terveket, valamint az ipari terület és a megvalósíthatósági tanulmány terveit, továbbá a dél-keleti Balti térségben a közlekedési kapcsolatok fejlesztésének javaslatait (Kalinyingrád integrációja).
SEBco
Ugyanabban a körzetben, mint a South Baltic Arc, megoldásokat dolgoz ki a város-vidék kapcsolatok elmélyítésére, vasúti vonalak revitalizációjára és a kkv-k támogatására.
RailBaltica
Balti országok vasúti összeköttetésének fejlesztése. (Lengyelországon át Berlinig)
 
Fordította:
Tóth Anita Boglárka
Nagy Gábor
 
Forrás:
Wilfried Görmar: Der Beitrag transnationaler Kooperationsprojekte zur Entwicklung der Ostseeregion - In: Informationen zur Raumentwicklung 2009/8-9. sz. 629-640. p.