"Kevés a magyarok ismerete az EU-ról" - Interjú Olajos Péter EP-képviselővel - In: Környezetvédelem, 2009. 3. sz., 17-19 p.
Olajos Péter, az EP Környezetvédelmi, Közegészségügyi és Élelmiszerbiztonsági Bizottságának tagja beszél az elmúlt 5 év tapasztalatairól: képviselőségről, elvárásokról, a környezetvédelem helyzetéről itthon és az EP-ben, támogatásokról, tervekről.
Város
Dr. Tóth József: Egy lezár(hat)atlan vita zárásaként - In: Területi Statisztika, 2009. 3. sz., 251-256 p.
A folyóirat hasábjain egy éve indult vita a várossá nyilvánításról. A vita elindítója most összegzi a hozzászólásokat, felveti a legfontosabb kérdéseket, és megemlíti egy átfogó kutatás szükségességét. A sok részkutatás, mely a különböző szakmai műhelyekben zajlik, nem kap kellő súlyt, nem tudja az egész szakmát megmozgatni és a megfelelő irányba terelni a diskurzust.
Dr. Faragó László: A településhálózat és annak alakítása - In: Területi Statisztika, 2009. 3. sz., 257-263 p.
A fent említett várossá nyilvánításról folyó vita sikerén felbuzdulva most a településhálózatokról és azok alakításáról szóló eszmecserére hívja a folyóirat a szakembereket, olvasókat.
Sebastian Beiglöck: Was Graz erlebte, was Linz erhofft - In: RAUM, 2009. 74. sz., 48-49 p.
A szerző röviden bemutatja a két kulturális főváros - Graz és Linz - történeti hátterét, valamint általánosságban véve a kulturális főváros program fejlesztő hatásairól is említést tesz. Tájékoztatást kaphatunk egy a témakörben tartott szimpóziumról, amely elsősorban a városfejlesztés szemszögéből vizsgálódik.
Német nyelvű cikk!
Geraldine Pflieger - Vincent Kaufmann, Luca Pattaroni - Christophe Jemelin: How does Urban Public Transport Change Cities? Correlations between Past and Present Transport and Urban Planning Policies - In: Urban Studies, June 2009 (Vol. 46 No. 07) 1421-1437 p.
A tanulmány korrelációkat keres a korábbi és a jelenlegi várospolitikai elképzelések között, illetve kutatja, létezik-e útvonalhoz kötöttség városi szinten. Áttekinti a szakirodalmat, amely a városi kötöttségekkel és a változásokkal foglalkozik, bemutatja a kutatási metodológiát, és vizsgálja 6 európai nagyváros történelmi archívumát Franciaországban, Németországban és Svájcban. Ezáltal azonosíthatóvá vált 3 közös vonás, amely jelen volt és van a múlt és a jelen közlekedési és várostervezési politikájában: nevezetesen a véletlenség, a reprodukció és az újítás.
Angol nyelvű cikk!
Boris A. Portnov - Moshe Schwartz: On the Importance of the 'Location Package' for Urban Growth - In: Urban Studies, July 2009 (Vol. 46 No. 08) 1665-1679 p.
A városi elhelyezkedés multidimenzionális tünet: a dimenziói természetes és ember alkotta tulajdonságok, amelyek együttesen hatnak a városi megjelenésre. Ezek együttes hatásának tompítására a tanulmány bemutatja a 'location package' koncepcióját: tulajdonképpen egy olyan helyhez kötött halmazát az előnyöknek, amelyek egy városi helyre jellemzőek lehetnek, mint például a más lakossági központokhoz való közelség, az éghajlat, vagy a topográfia. Az elméletet populációs növekedési adatokon tesztelték, 40 európai település adatai alapján.
(Magyar vonatkozású statisztikai adatokkal.)
Angol nyelvű cikk!
Brian J. L. Berry - Adam Okulicz-Kozaryn: Dissatisfaction with City Life: A New Look at some Old Questions - In: Cities, June 2009 (Vol. 26 No. 03) 117-124 p.
A World Values Survey-ből nyert adatokat használják a többszintű statisztikai modellekben, hogy elemezzék a kapott - nagyvárosokra vonatkozó - elméleteket mind az elégedettség, mind pedig az elégedetlenség tekintetében, a nagyvárosi életminőség vonatkozásában. A modell magába foglalja az individuális elégedettséget csakúgy, mint a fejlettség szintjét és a kulturális régió paramétereit. A világ nagy részén nincs bizonyíték rá, hogy akár a vidéki, akár a nagyvárosi élet körülményei összefüggésben lennének a boldogsággal, vagy a boldogtalansággal - sokkal inkább a személyiség jellemzői és a fejlettségi szint vannak erre nézve hatással. Kivétel ez alól a rendkívül gyorsan városiasodó Ázsia, ahol az elégedetlenség a nagyvárosokban alacsonyabb, mint az ország többi részén, vagy a magasabb jövedelmű, alapvetően angolszász országokban, ahol az elégedetlenség a nagyvárosok velejárója, és a vidéki területeken sokkal alacsonyabb.
Angol nyelvű cikk!
Területfejlesztés - térségfejlesztés
Faluvégi Albert - Tipold Ferenc: Kedvezményezett települések az új országgyűlési határozat mutatói alapján - próbaszámítás - In: Területi Statisztika, 2009. 3. sz., 264-279 p.
A területfejlesztésről és területrendezésről szóló törvény értelmében a területfejlesztési támogatások esetében a kedvezményezett térségek besorolása a kormány feladata. A cikk ezen elmaradott térségek besorolására tesz kísérletet. A feltételrendszer ismertetése után a próbaszámítás eredményeit olvashatjuk.
Az NFGM Területrendezési és Településügyi Főosztály tájékoztatója - In: Építésügyi Szemle, 2009. 3. sz., 89. p.
Egy tájékoztatót olvashatunk a településrendezési eszközök minisztérium számára történő megküldéséről. Mivel gyakran nem egyértelmű, hogy a különböző fázisokban mely szerveket kell bevonni az engedélyezésbe, ebben segít a tájékoztató anyag.
Anke Hahn, Stephan Schöps: Innovation durch transnationale Kooperation Ergebnisse und Erfahrungen aus dem INTERREG IIIB CADSES-Nachbarschaftsprogramm - In: Bundesamt für Bauwesen und Raumordnung, 2009. 5. sz., 361-367 p.
A cikk a határokon átnyúló együttműködési programok (INTERREG) tapasztalatait, eredményeit összegzi, illetve a lehetséges fejlődési irányokat tárgyalja. A szerzők összefoglalják a korábbi tervezési periódus tapasztalatait és a 2007-ben elindult új tervezési ciklust, és röviden bemutatják, elemzik a programok kapcsolatát (INTERREG IIIB, CADSES) az Európai Területfejlesztési Koncepcióval. 4 konkrét CADSES projekten keresztül bemutatják az innováció megjelenési lehetőségeit (CITYREGIO I, II, TECPARKNET, CER², TAQI).
Német nyelvű cikk!
Közlekedés - közút
Szabó Balázs: Újjászületik Budapest második legrégebbi hídja - In: Mélyépítés, 2009. 2. sz., 6-12 p.
Mostanában a fővárosi felújítások kapcsán a legtöbbet emlegetett projekt a Margit híd rekonstrukciója. A cikk szigorúan szakmai szempontokat vizsgálva elemzi a híd helyzetét, a felújítás szempontjait. A technikai, szerkezeti szempontok mellett megismerhetjük a híd történelmét, funkciójának és állapotának változásait a több mint egy évszázad alatt.
Sikerült növelni a tervezés hatékonyságát - autópálya-fejlesztés innovatív térinformatikai eszközökkel - In: Mélyépítés, 2009. 2. sz., 33 p.
Az Uvaterv Zrt. az Autodesk Civil 3D szoftvert használta a Makó és az országhatár közti autópálya tervezésekor. A cikk a tapasztalatokról számol be: miben változott a szoftver használatával a tervezés folyamat, hogyan módosult a hatékonyság, a ráfordított idő.
Faragó Péter: Területrendezés és a nagysebességű vasút - In: Mérnök Újság, 2009. 7. sz., 26-28 p.
Kollégánk, Faragó Péter a Gyékényes térsége-Budapest nagysebességű vasútvonal kijelöléséről készített tanulmányt. Korábban már elkészült a másik három nagysebességű vasútvonal ágaira vonatkozó tanulmány. A cikk szerzője az eddig hiányzó, negyedik ág kijelölését befolyásoló tényezőkről, és a területrendezési tervekkel való viszonyáról ír. A tervek megvalósulásában igen nagy szerepe van a környező országok, régiók "fogadókészségének", hogy megoldható-e a csatlakozás a mi elképzeléseinkhez. Ez egy közös, az érintett országok érdekeit figyelembe vevő stratégia kialakításával valósulhat meg.
Fleischer Tamás: A közlekedés szerepe a policentrikus városhálózat fejlesztésében - In: Tér és Társadalom, 1. sz., 19-42 p.
A tanulmány először tisztázza, mit ért policentrikus városhálózaton: sűrűn elhelyezkedő városi településeket, melyek nem nőttek össze, csak szoros együttműködésben, kapcsolatrendszerben működnek. Tehát ettől nem a különálló települések egyenkénti fejlődése várható, hanem a térség egészéé, a környéké. Egy ilyen társulás megfelelő működésének egyik fontos szegmense a közlekedéshálózat. Ennek fejlesztési irányait, funkcióit, követelményeit tárgyalja a szerző.