
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján értesülhetünk a pesti belváros megújulásáról, a projekthez kapcsolódó háttérinformációkról és a célokról, valamint a várható következményekről.
"A Budapest Szíve program részeként, több mint 1,9 milliárd forintos európai uniós támogatással teljesen megújult a főváros V. kerületének egy impozáns része, amely így nem csak a turisták számára teszi vonzóbbá a belvárost, de az autósforgalom csökkenésével élhetőbb környezetet teremt a kerület lakóinak."
"A Belváros megújítására Budapest Főváros Önkormányzata 2005-ben nemzetközi építészeti ötletpályázatot írt ki "Budapest Szíve" címmel. Az ötletpályázat eredményeinek felhasználásával került megfogalmazásra a Budapest Szíve közterület megújítási program. A programon belül megvalósuló fejlesztések egyike az úgynevezett "Belváros új főutcájának kiépítése - I. ütem", melyet április 9-én átadtak.
A csaknem 5,5 milliárdos összköltségű városrehabilitációs fejlesztés keretében a Kecskeméti utcától a Szervita téren és az Erzsébet téren át az Október 6. utcáig tartó szakaszt teljesen felújították, s új főutcát alakítottak ki a patinás városrészben. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv kiemelt projektjeként, 1,9 milliárd forintos uniós támogatással megvalósuló projekt részeként összekapcsolták és díszburkolattal látták el a Kecskeméti utca - Egyetem tér - Károlyi Mihály utca - Petőfi Sándor utca - Bécsi utca - Erzsébet tér - Október 6. utca közötti szakaszt. Az így kialakított, új főutca mellett díszburkolatot, új közvilágítást és növényzetet kaptak a környező kis utcák is.
A Belváros-Lipótváros központi magját érintő átalakítás számos forgalmi változást hoz a főváros életébe, így az V. kerületben új közlekedési rend lépett életbe. Az "új főutca" eddig Budapest egy nagy forgalmú útvonala volt, ahol az átmenő forgalom a teljes belvárosi forgalom mintegy 80 százalékát jelentette. Ez a forgalom rendkívüli terhelést jelentett az "új főutca" nyomvonalában lévő utcák számára, a zaj-, a rezgés- és a porszennyezés erőteljesen károsította a lakók és városhasználók egészségét, komfortérzetét, valamint az itt fellelhető patinás épületállományt, továbbá hátrányosan érintette a keresztirányú utcahálózat kiskereskedelmét. A projekt megvalósulásával bevezetet forgalmi rend változások mögött az a régi terv húzódik meg, hogy a megújult Belváros megszabadulhasson a városmagot naponta keresztülszelő 13 ezer autó okozta zaj- és környezetszennyezés legnagyobb részétől.
A legtöbb forgalmi rendváltozás a Déli-Belvárosban (a Kálvin tér és az Egyetem tér környékén), az Erzsébet térnél, valamint a Szabadság tér déli részén lép érvénybe. A KRESZ szabályainak megfelelően a célforgalom számára elérhető a felújítás által megújult közterület az Egyetem tér kivételével.
A főutca-program típusú rehabilitáción túl, az érintett utcák gyalogosdominanciájú üzlet- és vendéglátó utcává, az Egyetem tér Quartier Latin jellegű közösségi térré alakult. A Petőfi Sándor utca megújulásával a jelenleg "egyutcás" (Váci utcára korlátozódó) belvárosi bevásárló tengely szövetszerűvé fejlődött."
forrás:
Nemzeti Fejlesztési Ügynökség
kép forrása: