
Valamennyi európai országban évről-évre növekszik a repülő- és közúti közlekedés. A motorizált közlekedés aránya nagyobb, mint bármikor korábban. Ugyanakkor a mozgáshiány, a környezeti károk, az elidegenedő autós életmód az európai lakosság életminőségét és pénztárcáját is egyre inkább veszélyezteti. A kerékpározás ezzel szemben ideálisan óvja testi és lelki egészségünket, környezetünket a modern életstílus elválaszthatatlan része. Ezek után nem meglepő, hogy több országnak- Ausztrália, Új-Zéland, Dánia, Hollandia, Németország, Finnország, Nagy-Britannia, mellett Csehország is kiemelt ügyként kezeli a kérdést és komplex stratégiája van kerékpározással összefüggő kérdések kezelésre.
A programozási dokumentum alapját a 2005 november – 2006 március közt lezajló széleskörű egyeztető fórumok anyagai jelentették. Az egyeztető fórumokon a kerékpáros (sport, közlekedő, túrázó) egyesületek és kerékpározáshoz kapcsolódó egyéb szervezetek (gyártók és kereskedők, zöld szervezetek) széles köre vett részt. Véleményük mentén összegyűjtésre kerültek a kerékpárosokat érintő problémák, de a kerékpáros és zöld szervezetek számos megoldási javaslattal is előálltak. A programot 2007 tavaszán bocsátotta társadalmi vitára a Gazdasági és Közlekedési valamint a Környezetvédelmi Miniszter.
A programdokumentumban megfogalmazott célok és célcsoportok:
-
Kerékpáros közlekedés részarányának növelése
-
Kerékpáros turisták számának és az ebből származó bevételek növelése
-
A kerékpáros balesetek számának csökkentése
-
A kerékpársport és rekreációs kerékpározás fejlesztése